EXPLORENATUREWITHBO

GR10 i de franske Pyrenæer

I august 2018 tog vi på en ubeskrivelig smuk vandretur i de franske Pyrenæer. Vi fulgte en del af den berømte GR10-vandrerute, hvor vi startede i Cauterets og sluttede i Bagnères-de-Luchon.

Hele GR10-vandreruten er på 950 km og går lige nord for den spansk-franske grænse fra Atlanterhavet til Middelhavet. Men da vi kun havde 8-9 dage til turen, valgte vi en sektion, der gik igennem de højeste og smukkeste bjerge. Det var en tur på ca. 160 km med en hel del udfordrende op- og nedstigninger.

Ruten er beskrevet i Cicerones GR10-guidebog, som vi anvendte på turen. Vores tur svarer til Stage 18-25 i guidebogen. Du kan se hvad vi havde med af udstyr og bagage her.

Med fly fra København ankom vi til Toulouse på en smuk solskinsdag i starten af august. Fra stationen i Toulouse tog vi et lokaltog til Lourdes og derfra videre med bus til den hyggelige bjergby Cauterets. Vi havde ikke booket hotel men fandt hurtigt et, Hotel Edelweiss. Så var det om at få en god nats søvn, så vi var friske til at starte på vandreturen dagen efter.

Klik på billedet for at se hvad vi havde med på turen.
Klik på kortet for at se Cicerones kort over vandreruten GR10. Vi gik strækningen fra Cauterets til Bagnères-de-Luchon.
GR10-ruten er godt markeret. Typisk med dette hvide og røde mærke.

Dag 1: Cauterets → Refuge des Oulètes de Gaube

Distance: 16 km (stage 18 i Cicerone-guiden)
Højdemeter: 1400 m op – 100 m ned

God morgenmad på hotellet, og klokken er næsten 10 før vi starter. Cauterets ligger i 900 meters højde over havet, og foran os venter en dag med mange højdemeter. Ude af byen starter en dejlig gåtur gennem vildtvoksende skov for det meste i svagt stigende terræn. Vi får en god udsigt over byen.

Efter godt en time kommer vi til det smukke vandfald ved La Raillère, og derefter bliver opstigningen mere stejl. Vi går igennem mere skov, der af og til afløses af smukke græs- og blomsterenge med mange forskellige sommerfugle.

Omkring frokosttid når vi til den berømte stenbro, Pont d’Espagne, der tidligere fungerede som grænseovergang mellem Spanien og Frankrig. Her holder vi et hvil, og betragter endnu et imponerende vandfald.

Derfra går det bare opad, indtil vi efter et par timer når den store sø, Lac de Gaube (1725 m). Vi fortsætter langs vestsiden af søen indtil vi når dens sydspids. Derfra fortsætter vi op gennem en smuk dal, hvor der er en rig flora, blandt andet med forskellige orkideer. Vi krydser flere gange vandløb over små broer.

Sidst på eftermiddagen ankommer vi til refugiet ved Oulètes de Gaube (2150 m), hvor vi slår vores telt op på en græseng foran refugiet. Der er også køjesenge i refugiet, men vi foretrækker vores telt. Heldigvis har refugiet dejlig kold øl!

Fra vores telt har vi den smukkeste udsigt til det 3298 meter høje Vignemale og gletsjertungerne, der ender i kollosale moræneaflejringer af sten og grus. I selve dalen er der grønne enge med græssende får. Vi er godt trætte efter første dags vandring i et ikke alt for svært terræn, men der var bare ufattelig mange højdemeter.

Pont d'Espagne.
Lac de Gaube.

Dag 2: Oulètes de Gaube → Chalet la Grange de Holle

Distance: 21 km (stage 19 i Cicerone-guiden)
Højdemeter: 800 m op – 1400 m ned

Foran os venter en helt eventyrlig dag i nogle af de smukkeste bjerglandskaber, som Pyrenæerne kan byde på. Først skal vi omkring 600 højdemeter op via en stenet sti med mange hårnålesving. Vi har rigtig flot og solrigt vejr, og udsigten til Vignemale og den grønne dal nedenfor fejler bestemt ikke noget.

Det bliver lidt anstrengende med den lange opstigning i den bagende sol. Vi passerer også gamle snetunger fra sidste vinter, men det er nu dejligt forfriskende med den kolde sne.

Til sidst når vi op til GR10-rutens højeste pas, Hourquette d’Ossoue (2734 m). Herfra kan man tage en afstikker til Petit Vignemale (3032 m), men vi nøjes med at nyde udsigten fra passet, og vi har stadig også en lang vandredag foran os.

Udsigt til Vignemale-bjerget (3298 m).
Udsigt mod nord fra passet Hourquette d'Ossoue. I distancen ses Lac du Gaube.

Fra Hourquette d’Ossoue kan vi mod øst se ned til refugiet Bayssellance, som er vores næste stop. Det tager ikke meget mere end en halv time at komme derned, men da vi hele tiden må stoppe op for at betragte de sjove murmeldyr, tager det lidt længere tid. Nogle af murmeldyrene er ikke særligt menneskesky og løber også rundt nær refugiet, hvor vi spiser frokost.

En pyrenæisk gemse, der nyder udsigten. Denne art af gemse findes kun i pyrenæerne. Det er en gedeantilope i familie med geder og får.
Alpe-murmeldyr.
Smukt blomsterflor af rundbladet ensian (blå) og tue-limurt (lysviolet).
Panorama over dalen vi skal ned igennem efter refugiet Bayssellance.

Fra Bayssellance fortsætter vi i sydlig/sydøstlig retning. Det går ret stejlt nedad og vi går ad stier der zigzagger sig ned gennem dallandskabet. Her er virkelig smukt. Længere nede i dalen komme der flere steder med sne, som vi skal vandre over, og der er også passager med blokmark, som er noget besværlige at gå over. Men ruten er godt markeret med varder og mærker, og der er også tydelige spor i sneen, hvor folk har gået.

Vi kommer videre til den næste dal, og endnu en dal. Terrænet bliver fladere og mere tilgængeligt. Efter en meget lang eftermiddag ankommer vi til vores mål, Chalet/Refuge la Grange de Holle (1480 m). Refugiet er et fint stenhus og foran er en grøn græsplæne, hvor vi kan slå teltet op.

Chalet la Grange de Holle. Det er morgen, og vi har lige slået teltet ned.

Dag 3: Chalet la Grange de Holle → Luz-Saint-Sauveur

Distance: 26 km (stage 20 i Cicerone-guiden)
Højdemeter: 700 m op – 1500 m ned

Dagens etape er hele 26 km lang, men da en stor del foregår i nedadgående terræn, regner vi med, at ruten ikke er al for anstrengende. Til gengæld er det utrolig varmt, og solen skinner fra en næsten skyfri himmel.

Vi har ikke taget så mange noter fra denne dag. Det er generelt en afvekslende og behagelig etape, hvor man går på vestsiden af den lange Gavarnie dal. Vi går både gennem skov (dejligt at være i skygge) og på mere åbne stykker, på skovstier og grusveje, og ofte har vi en fantastisk udsigt ned til dalen og til floden, vejen og de små byer dernede.

Panorama udover Gavarnie-dalen.

Klokken er blevet otte om aftenen, inden vi når til broen Pont Napoleon. Nu ved vi, at vi kun har et par km tilbage til dagens mål, den lille by Luz-Saint-Sauveur. Vi krydser broen og kort efter kommer vi forbi Chapelle Solférino, der tager sig smukt ud i aftensolen.

Endelig når vi frem til Luz-Saint-Sauveur (720 m), og vi skynder os at finde den første og bedste campingplads, hvor vi får lov til at slå vores telt op på deres allersidste plads.

Chapelle Solférino.
Pont Napoleon.

Dag 4: Luz-Saint-Sauveur → Baréges

Distance: 12 km (stage 21 i Cicerone-guiden)
Højdemeter: 800 m op – 300 m ned

Oven på gårsdagens lange etape, hvor vi først var fremme sent om aftenen, er det godt med en kort og forholdsvis nem etape i dag. Vi kæmper også begge med vabler på fødderne, så det er rart med lidt afslapning. Vi ender med at bruge over halvdelen af dagen i Luz-Saint-Sauveur, som viser sig at være en rigtig hyggelig by med gode (outdoor-)butikker og hyggelige caféer.

Ved 15-tiden begiver vi os afsted, og vi starter ud med en ret stejl opstigning indtil vi efter ca. 2 timer når til ca. 1300 meters højde på den nordvendte side af bjerget Soum de la Courbe. Vi er igen velsignet med flotte udsigter over dalen og bjergene. På ruten kommer vi også igennem vekslende skov og åbent terræn med et væld af blomsterarter.

Efter små 4 timers vandring ankommer vi til den lille turistby Baréges (1240 m).

Camping i Luz-Saint-Sauveur.

Dag 5: Baréges → Lac de l’Oule

Distance: 22 km (stage 22 i Cicerone-guiden)
Højdemeter: 1300 m op – 700 m ned

Første mål på dagens lange etape er passet Col de Madamète i 2509 meters højde. Vi tager afsted tidligt om morgenen, og der er ca. 13 km til passet.

Det går jævnt opad hele vejen, og vi kommer igennem idyllisk landbrugsland med grønne græsenge og en del fritgående husdyr. Vi passerer også skisportsområder, særligt ved Tournaboup, som naturmæssigt ikke er så spændende. Men det er forholdsvist let gået, selvom det er mange højdemeter vi skal tilbagelægge.

Jo tættere vi kommer Col de Madamète, des mere alpint og råt bliver landskabet. Efter 5 timer når vi i god stil passet, og endnu en gang betages vi af fantastiske udsigter i alle retninger.

Vi skal selvfølgelig også lige op på nærmeste bjergtop, Pic de Madamète (2657 m). Her er udsigten – om muligt – endnu bedre end fra passet. Det tager 10-15 minutter at gå/klatre derop.

Vi forlader passet og går nedad på den anden side. Efter 10-15 minutter passerer vi en lille sø venstre om, hvorefter vi går en halv times tid inden vi når den store sø, Lac d’Aumar. Vi følger sydbredden af søen indtil vi når enden af søen. Derfra går det lidt op og ned før vi har en lidt stejlere stigning op mod dagens sidste pas, Cap d’Estoudou (2260 m).

Derefter følger en halv times nedstigning ad en ret stejl sti inden vi når vestsiden af søen Lac de l’Oule (1821 m). Da det er blevet halvsent, beslutter vi os for at slå vores telt op ved søen, og vi finder et egnet sted med græs, som ikke skråner alt for meget. Det er først dagen efter, at vi finder ud af, at det vist ikke er tilladt at campere her, da det ligger i et naturreservat. På nordsiden af Lac de l’Oule er det derimod tilladt at campe.

Denne smukke, lille badesø møder vi 10-15 minutter efter Col de Madamète.

Dag 6: Lac de l’Oule → Vielle-Aure (Saint-Lary-Soulan)

Distance: 16 km (stage 23 i Cicerone-guiden)
Højdemeter: 400 m op – 1400 m ned

Efter morgenmad i teltet begiver vi os afsted – først nord om Lac de l’Oule, dernæst følger vi en sti modsat søen, der går op ad den grønne bjergside Pichalay. Det er ret skønt, men efterhånden når vi ind i et kæmpe skisportsområde, hvor landskabet bliver noget ensformigt med åbne, træløse arealer, der er effektivt græsset ned af køer og får, mens kabler og installationer skæmmer udsigten. Ovenover os svæver gribbe, og på de stejle, hårnålesvingende asfaltveje ser vi cykelryttere ihærdigt kæmpe sig op.

Solen bager i det bare landskab uden skyggemulighed, så vi er godt stegte, da vi når dagens højeste punkt, Col de Portet (2215 m). Derfra går det stort set kun nedad, først gennem mere skisportsområde, derefter landbrugsland vekslende med lidt skov, inden vi når landsbyen Vielle-Aure (800 m) efter ca. 2 timers vandring.

Vi har svært ved at finde en ledig campingplads, men det lykkedes os at få plads på Camping d’Autun, som ligger i den lidt større skisportsby Saint-Lary-Soulan lige syd for Vielle-Aure.

Dag 7: Vielle-Aure → Germ

Distance: 13 km (stage 24 i Cicerone-guiden)
Højdemeter: 1200 m op – 700 m ned

Fra vores campingplads i Saint-Lary-Soulan finder vi tilbage til GR10-ruten i Vielle-Aure, og vi fortsætter mod næste landsby, Bourisp. Derfra fortsætter vi videre i let stigende terræn forbi Azet og igennem græsland med hundredvis hvis ikke tusindvis af køer, indtil vi når etapens højeste punkt, Col d’Azet (1600 m).

Så går det nedad. Det er en forholdsvis stejl nedstigning til byen Loudenvielle. Her gør vi holdt på en café og får frokost og kolde forfriskninger.

Vi får handlet ind i det lokale supermarked inden vi fortsætter ud af byen. Efter lidt tid begynder en stejl opstigning inden vi sent på eftermiddagen når til landsbyen Germ (1339 m). Her finder vi et lille hotel, Centre de Montagne de Germ, hvor vi kan slå vores telt op på noget græs foran. Germ er en virkelig hyggelig lille landsby med gamle huse og snoede veje.

Dag 8: Germ → Granges d’Astau

Distance: 13 km (stage 25 i Cicerone-guiden pånær sidste 3 km)
Højdemeter: 900 m op – 1000 m ned

Vi starter dagen ud med forholdsvis let vandring mod dalen Val d’Aube. På et tidspunkt kommer vi forbi et sted med hundredvis af sommerfugle, blandt andet bjergblåfugle, der sidder på den fugtige jord og sten for at drikke vand. Vi har ikke længere tal på hvor mange forskellige sommerfuglearter vi har set på turen, men det er mindst 30. Vi har på vores tur i det hele taget oplevet et utrolig rigt og varieret blomster- og insektliv.

Vi kommer længere ind i dalen Val d’Aube forbi meget græsland og landbrugsland, og så begynder det for alvor at gå opad. Det er anstrengende, men vi er efterhånden i god form, og inden længe når vi toppunktet Couret d’Esquierry (2131 m).

Vi fortsætter stort set uden holdt, da vi gerne vil nå så langt som muligt i dag. Det går mere eller mindre stejlt nedad nu, og ved 14-tiden ankommer vi til Granges d’Astou (1140 m), hvor vi holder pause på Auberge d’Astou.

Desværre er det begyndt at regne. Det er første gang på turen, vi har dårligt vejr, ellers har vi stort set haft tørvejr og sol hele ugen. Regnen udvikler sig til decideret uvejr og vi hører en del torden i det fjerne.

Det ser ud til at vi ikke kan vandre videre foreløbig, og de lokale advarer os og andre vandrere om at fortsætte pga. uvejret. Vi venter forgæves på bedring, men det bliver snarere værre. Henimod aften må vi desværre opgive at vandre videre, og efter at vi misser den lokale minibus, er der en fransk familie, der er så flinke at give os et lift til den nærliggende by Bagnères-de-Luchon. Det var ellers meningen, at vi i morgen skulle have vandret til netop Bagnères-de-Luchon.

Vores vandretur på GR10 sluttede altså en dag før beregnet. Men det ændrer ikke ved, at det har været en absolut fantastisk tur, til tider fysisk udfordrende men aldrig svær. Vi har oplevet noget af Europas smukkeste natur med det ene bjergtagende landskab efter det andet. Pyrenæerne er bare i verdensklasse, og vi kan kun på det varmeste anbefale andre at begive sig ud på GR10, ikke mindst at gå den del af ruten, som vi gik.

Udsigt til Saint-Lary-Soulon.
Idyl i Loudenvielle.
En af de mange smukke sommerfugle, som vi oplevede på GR10.
Granges d'Astau. Dårligt vejr satte en stopper for vores videre tur.
Sommerfuglearten bjerg-blåfugl. Den brune til højre er en hun, de øvrige er hanner.
Det 3298 meter høje Vignemale bjerg med den grønne dal nedenfor, hvor vi lå i telt på dag 1. Fotos: Bo Normander og Kia Jensen.

Hvad havde vi med på turen?

Den populære GR10-vandrerute går hele vejen igennem Pyrenæerne i Frankrig lige nord for grænsen til Spanien. Ruten er i alt 950 km fra Atlanterhavskysten til Middelhavskysten. Da vi ikke havde...